KROK 1. PRZYGOTOWANIE
-
Jeśli nie ukończyłeś kursu przedsiębiorczości i nie masz żadnego doświadczenia z dziedziny przedsiębiorczości lub zarządzania, skorzystaj z kursu w Dziale Usług Rynku Pracy ?Podstawy przedsiębiorczości?. Zaświadczenie o ukończonym kursie jest mile widzianym dokumentem dołączanym do wniosku
o jednorazowe środki. Ukończony kurs pomaga w prowadzeniu planowanego przedsięwzięcia. Zaświadczenie o odbyciu kursu powinno być dołączane do wniosku. -
Przed wypełnieniem wniosku trzeba uważnie przeczytać zasdy udzielania jednorazowych środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
-
Należy dokładnie i czytelnie wypełnić wniosek wraz z załącznikami.
-
Należy wybrać odpowiednią dla siebie formę zabezpieczenia środków.
Formy zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków:
-
poręczenie,
-
weksel z poręczeniem wekslowym (awal),
-
gwarancja bankowa,
-
zastaw na prawach i rzeczach,
-
blokada środków na rachunku bankowym
-
akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
KROK 2. SKŁADANIE I ROZPATRZENIE WNIOSKU
-
Złożenie kompletnego wniosku wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami.
-
Urząd do 30 dni od złożenia kompletnego wniosku poinformuje Cię pisemnie o sposobie rozpatrzenia wniosku.
KROK 3. PODPISANIE UMOWY
-
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i dopełnieniu formalności związanych z wybraną formą zabezpieczenia zostaniesz zaproszony do podpisania umowy. Wtedy też, jeśli nie masz rozdzielności majątkowej, musisz poprosić o przybycie swojego współmałżonka.
-
Na drugi dzień od podpisania umowy otrzymujesz jednorazowe środki przelewem na własny rachunek bankowy.
KROK 4. REJESTROWANIE FIRMY I WYDATKOWANIE ŚRODKÓW
-
Na wydatkowanie środków jest czas określony w umowie (maksymalnie do 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej). Za dzień podjęcia działalności gospodarczej uważa się dzień wskazany w zgłoszeniu do ewidencji działalności gospodarczej.
-
Trzeba pamiętać, że urząd zastrzega sobie prawo dokonania kontroli wstępnej miejsca planowanej siedziby i prowadzenia działalności przed udzieleniem środków oraz monitorowania udzielonej pomocy w okresie 12 miesięcy jej trwania.
KROK 5.ROZLICZENIE ŚRODKÓW
-
Na dostarczenie dokumentów wymienionych w umowie jest czas w niej określony, jednak nie więcej niż 2 miesiące od dnia podjęcia działalności gospodarczej. Jeśli jest taka możliwość, lepiej zrobić to wcześniej.
KROK 6. REALIZACJA UMOWY
-
Aby wykazać spełnienie warunków prowadzenia działalności gospodarczej przez minimum 12 miesięcy, raz w kwartale należy dostarczyć do urzędu zaświadczenie potwierdzające nieprzerwanie jej prowadzenia w postaci zaświadczenia o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu i opodatkowaniu z ZUS i US.
KROK 7. ZAKOŃCZENIE UMOWY
-
Aby zakończyć umowę trzeba dostarczyć dokumenty potwierdzające nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej w postaci zaświadczenia z ZUS i US o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu i opodatkowaniu, wystawionych nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy prowadzenia działalności.
-
Na żądanie urzędu trzeba też udostępnić inną dokumentację potwierdzającą prowadzenie działalności gospodarczej.